» » Як вплине на бізнес продовження воєнного стану до 18 серпня

Як вплине на бізнес продовження воєнного стану до 18 серпня

Сплата податків та звітування під час війни 

З 1 серпня 2022 року мораторій на штрафи закінчився! І всі платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, вже не звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, незважаючи на війну та карантин.

Коригування плати за землю та податку на нерухомість за 2022 та 2023 роки

По-перше, ДПС наголосила, що перелік територій, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 №309, може застосовуватися при визначенні

Окремо ДПС навела правила коригування задекларованих ПЗ із плати за землю, які: перебувають у консервації, заміновані, непридатні для використання через потенційну загрозу їх забруднення.

Діє новий порядок реєстрації ПН та РК під час війни

  1. Продовжено граничні терміни реєстрації податкових накладних – для ПН, складених з 1 до 15 числа місяця, - на 5 календарних днів, а для ПН, складених з 16 до останнього числа місяця, - на 3 календарні дні.
  2. Зменшено штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних до 2-5-10-15-25% суми ПДВ замість 10-20-30-40-50% залежно від строку такого порушення.
  3. Збільшено час роботи електронних сервісів податкових органів – з 8:00 до 20:00 (наразі до 18:00), а операційний день, на який припадатиме граничний строк реєстрації податкових накладних, триватиме з 0:00 до

Чи діє мораторій на перевірки під час війни?

На період воєнного стану (тобто до 18 серпня 2023 року) контролюючі органи не проводять планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду. Але ДПС це не стосується! 

З 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану на території України згідно з абзацом першим пп. 9.1 п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ ФОПи – платники єдиного податку першої та другої груп мають право не сплачувати єдиний податок. ДПС вже погодилася, що всі фізособи-«єдинники» 1 та 2 груп незалежно від отримання доходів під час війни можуть не сплачувати ЄП. Тобто наразі можна не сплачувати за січень - червень 2023 р.


Трудові відносини під час війни

З 19 липня 2022 року діють оновлені правила. З метою посилення захисту прав працівників прийнято Закон №2253, яким внесено зміни до КЗпП та інших трудових законів. Йдеться про забезпечення рівності у сфері праці, правового регулювання масового звільнення працівників та колективного-договірного регулювання. Ці правила діють й у 2023 році, принаймні до 18 серпня.

З 19 липня 2022 року мобілізованим працівникам можна не нараховувати середній заробіток.


Нарахування лікарняних під час війни

З 1 січня 2023 року фінансування лікарняних та декретних вже здійснює ПФУ, але процедура призначення не змінилася. Якщо роботодавець через бойові дії не має можливості оформити заяву-розрахунок за лікарняним свого працівника (наприклад, якщо знищено матеріально-технічну базу підприємства тощо), працівник може отримати лікарняні (починаючи з 6-го дня непрацездатності) або декретні самостійно, безпосередньо від ПФУ.

Рахунки підприємців

У разі припинення підприємницької діяльності рахунки, що відкривалися для проведення операцій, пов’язаних зі здійсненням підприємництва, підлягають закриттю. Відповідно до ст. 69 ПКУ банки та інші фінансові установи зобов’язані надіслати повідомлення про відкриття або закриття рахунка платника податків до контролюючого органу, в якому обліковується платник податків, у день відкриття/закриття рахунка.

Фізична особа відкриває окремі рахунки для здійснення підприємницької та для власних потреб (п. 10 розділу І Інструкції №162).

При цьому забороняється використовувати поточні, платіжні рахунки фізичних осіб, що відкриваються для власних потреб, для проведення операцій, пов’язаних зі здійсненням підприємницької та незалежної професійної діяльності. Особа, яка відкриває рахунок фізичній особі, зобов’язана письмово повідомити надавача платіжних послуг про наявність або відсутність у власника статусу підприємця (п. 28 розділу І Інструкції №162).

Крім того, сума доходів, одержаних платником податку в іноземній валюті, розраховується шляхом перерахування її у гривні за офіційним валютним (обмінним) курсом Національного банку України, що діяв на дату фактичного одержання таких доходів. Порядок оподаткування доходів фізичних осіб - підприємців визначено ст. 177 ПКУ.


Плата за нерухомість фізичною особою, яка має право власності на нежитлове приміщення як підприємець

Суб’єктами права приватної власності є фізичні та юридичні особи, а тому

фізична особа – підприємець,– власник об’єктів житлової та нежитлової нерухомості сплачує податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за нормами, передбаченими для фізичних осіб.


Облік доходів та витрат підприємцями на загальній системі оподаткування. Податківці у підкатегорії 107.01.06 ЗІР підкреслили, що відповідно до абз.1 п. 44.1 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

У разі невідновлення книги обліку доходів (книги обліку доходів і витрат) (далі – Книга) до платника єдиного податку застосовується фінансова та адміністративна відповідальність.

Таким чином, оскільки підставами неможливості пред’явлення Книги фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку може бути її втрата (знищення чи зіпсуття) або знаходження її на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф, то положення ст. 44 ПКУ буде застосовуватися з урахуванням пп. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ.

Разом з тим, якщо втрата Книги не пов’язана з проведенням на територіях бойових дій, або тимчасовою окупацією територій збройними формуваннями рф, то платник податків/податковий агент застосовує положення ст. 44 ПКУ у загальному порядку.


Чи можуть здійснюватися перевірки під час війни?


Так, можуть. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених ПКУ, а фактичні перевірки – ПКУ та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Документальна позапланова перевірка з підстав, визначених у пп. 78.1.7 ПКУ, для фізичних осіб - підприємців, які не мають найманих працівників, проводиться у строк, визначений абзацом першим п. 82.2 ПКУ, за наявності за два останні календарні роки одночасно таких умов:

  • платником податку подано податкову декларацію про відсутність доходів від провадження господарської діяльності;
  • платник податку не зареєстрований як платник податку на додану вартість;
  • в контролюючих органах відсутня податкова інформація щодо: а) використання платником податку найманої праці фізичних осіб; б)

відкритих платником податку рахунків у банках та інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг/електронних гаманцях в емітентах електронних грошей.

Яка тривалість документальної планової перевірки? Вона не повинна перевищувати 30 робочих днів для великих платників податків, а щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 робочих днів, для інших платників податків – 20 робочих днів.

Продовження строків проведення документальної планової перевірки можливе за рішенням керівника контролюючого органу не більше як на 15 робочих днів для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – не більш як на 5 робочих днів, інших платників податків – не більш як на 10 робочих днів.

Тривалість документальної позапланової перевірки не повинна перевищувати 15 робочих днів для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 5 робочих днів, для фізичних осіб – підприємців, які не мають найманих працівників, за наявності умов, визначених в абзацах третьому – восьмому п. 82.2 ПКУ, – 3 робочі дні, інших платників податків – 10 робочих днів.

Продовження строків проведення документальної позапланової перевірки можливе за рішенням керівника контролюючого органу не більш як на 10 робочих днів для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – не більш як на 2 робочих дні, інших платників податків – не більш як на 5 робочих днів.

У разі, якщо під час проведення перевірки платник податків надає документи менше ніж за три робочі дні до дня її завершення, або якщо, надіслані у порядку, передбаченому абзацом першим п. 44.7 ПКУ, документи надійшли до контролюючого органу менше ніж за три робочі дні до дня завершення перевірки, проведення перевірки може бути додатково продовжене до строків, встановлених п. 82.2 ПКУ, на строк три робочі дні (абзац дев’ятий п. 82.2 ПКУ).


Валентина МИХАЛИШИНА,
податковий консультант Територіального відділення Асоціації платників податків у Рівненській області

ІНШІ НОВИНИ

Коментарі

Добавить комментарий
Ваше Имя:
Ваш E-Mail:

Введите код:
Галерея